(Energetisch) Verduurzamen Woonschepen

Over samenwerking met de gemeente op het vlak van houtkachels, zonnepanelen, warmtepompen en dergelijke.

Moderator: hou_het_netjes

Plaats reactie
CecielNieuwenhout
Berichten: 1
Lid geworden op: wo mei 17, 2023 2:03 pm
Scheepsnaam: gemeenteraadslid GroenLinks

(Energetisch) Verduurzamen Woonschepen

Bericht door CecielNieuwenhout »

Ha allemaal!
Op mijn initiatief is het verduurzamingsbeleid voor huizen in gemeente Groningen ook uitgebreid naar woonschepen, om te zorgen dat deze niet (weer) "tussen wal en schip" vallen. Er is inmiddels een folder voor en je kunt via een energie-adviesgesprek als het goed is informatie inwinnen over hoe dat werkt, ook als je het zelf niet kan financieren bijvoorbeeld, en niet in aanmerking komt voor andere leningen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het verduurzamen van jullie schepen, hebben jullie hiermee te maken gehad? Zo ja, wat zijn de ervaringen? Mocht je er nog niet mee bezig zijn maar wel interesse hebben, als het goed is kan je hier een energiecoach boeken, die je er meer over kunt vertellen. Al is het de vraag hoe veel een energiecoach weet van het verduurzamen van schepen... https://duurzaamgroningen.nl/acties/boe ... ergiecoach

Groeten!
Ceciel
Raadslid GroenLinks Groningen
klaas koetje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 23, 2023 10:19 am
Scheepsnaam: Primus

Re: (Energetisch) Verduurzamen Woonschepen

Bericht door klaas koetje »

Beste Ceciel,
Ik denk dat binnen de woonbotengemeenschap (niet de nieuwbakken ark- of drijvende woningbewoners) het besef dat isolerende maatregelen essentieel zijn om een beetje comfortabel te kunnen leven al lang aanwezig is.
Zeker als het gaat om casco-isolatie van stalen schepen zijn vele methodes al uitgeprobeerd en toegepast en de meest recente en populaire methode is de wanden aan de binnenkant voorzien van een dikke laag (gespoten) pur.
Aanvullende maatregelen zoals het plaatsen van zonnepanelen, isolatieglas, warmtepompen etc. komen steeds meer in de aandacht. Buitengewoon frustrerend (ik heb de toepasselijke gemeentelijke loketten daar al vaker op gewezen en om aandacht gevraagd) is dat subsidies die op allerlei manieren wel aan (wal)woningen kunnen worden toegekend niet voor woonboten beschikbaar zijn. Wetgeving zit daarbij in de weg.
De enige uitzondering was de beruchte 10.000 euro verduurzamingssubsidie uit de aardbevingsgelden die voor een handjevol woonboten die toevallig in een bepaald postcodegebied lagen ook werd verstrekt. Ik heb overigens daarvoor nog wel bezwaar moeten indienen toen een varend woonschip (vaste ligplaats in gemeente Eemsdelta) aanvankelijk werd buitengesloten "want u kunt varen dus kan het geen vaste woonplek zijn" (vrij vertaald). Na een forse stapel papier (ligplaatsvergunning, bestemmingsplan en de uitspraak van de Raad van State d.d. 26-10-2022 inzake de omgevingsvergunningplicht voor varende woonschepen) te hebben ingeleverd werd het alsnog verstrekt.....

Ik heb zelfs bij het ministerie van Volkshuisvesting en Milieu gevraagd om toelichting waarom woonboten die binnen de Woningwet en de WABO ruimschoots erkend zijn echter nog steeds buiten de subsidieregelingen vallen die wel voor het verduurzamen van woningen gelden. Ik kreeg een reactie dat men de vraag heeft doorgestuurd naar het ministerie van Economische Zaken maar die hebben nog niets van zich laten horen en dit speelt alweer meer dan een jaar geleden. Ik had wat andere zaken aan mijn hoofd en moest mijn energie sparen (pun intended) maar langzamerhand ga ik maar weer eens wat mailtjes de deur uit doen.

Zolang wij als woonboten(bewoners) geen beroep op hypothecaire leningen en subsidieregelingen kunnen doen wordt het moeilijk en moet je telkens weer in de portemonnee kijken of er ruimte is om iets uit eigen zak te betalen. Langs deze weg ondersteun ik je van harte in je pogingen om onze speelruimte te vergroten en vergeet vooral niet dat het nog een hels karwei wordt, zoals ik ook al eens aan je partijgenoot Gijsbertsen heb laten weten toen hij nog wethouder was, om de woonboten gasvrij te maken, zowel technisch als financieel en dat de gemeente dat nu (eigenlijk al een paar jaar geleden) moet meenemen in beleid en planvorming en niet zolang wachten als met het aansluiten op de riolering dat bijna derig jaar na de verleende rijkssubsidie werd gerealiseerd.....anders wordt het weer allemaal te duur en te laat of omgekeerd.

groet
klaas koetje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 23, 2023 10:19 am
Scheepsnaam: Primus

Re: (Energetisch) Verduurzamen Woonschepen

Bericht door klaas koetje »

Aanvullend:

En als je op de site waar je de energiecoach kunt bestellen de termen woonboot, woonschip, woonboten en woonschepen invult dan zijn er 0 resultaten. Bovendie suggereer je zelf al dat zo'n coach die iets kan vertellen over cv-ketels, het ophangen van gordijntjes etc. waarschijnlijk niet zoveel zal weten van de specifieke problematiek van (laten we het even houden op) stalen woonschepen en ik durf wel te stellen dat dat inderdaad het geval zal zijn. En om de man nu uit te nodigen in het kader van bewijs het tegendeel maar vind ik zonde van zijn en mijn tijd......als de vier hiervoor genoemde begrippen wel gevonden kunnen worden op de site dan gloort er hoop dat er toch iemand binnen de organisatie werkzaam is die wel met verstand van zaken iets kan opperen....vooralsnog vertrouw ik op de reeds her en der veelvuldig gedeelde expertise binnen de (landelijke) woonbotengemeenschap.
Plaats reactie