de geschiedenis schrijdt voort in herhaling

Er zit geen schot in de wachtlijst. Wat zijn de mogelijkheden?

Moderator: hou_het_netjes

klaas koetje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 23, 2023 10:19 am
Scheepsnaam: Primus

de geschiedenis schrijdt voort in herhaling

Bericht door klaas koetje »

Vandaag (5 juli 2023) stonden deze zinnen op de website van RTV Noord.

.......De waterpartij wordt groter en een bouwblok naast het park wordt geschrapt. Woonboten zijn ook uit het plan geschrapt. Daardoor blijven de vleermuizen ruimte hebben om te foerageren.....

Het was een deja-vu oftewel de geschiedenis herhaalt zich. Aangezien ik dat laatste niet echt geloof gaat de geschiedenis wel degelijk verder maar wat betreft ligplaatsen voor woonboten nog steeds in de verkeerde richting.

Ooit, begin jaren negentig trok geregeld een groepje varende woonboten naar het Reitdiep ter hoogte van de oevers tussen Plataanbrug en wat nu de Zernikebrug heet. Die brug was er toen nog niet, ook de universiteit was daar nog niet zichtbaar aanwezig en de nieuwbouwwijk Reitdiephaven ook niet.
Vanuit het Woonschepencomité Groningen opperden we in de niet-aflatende zoektocht naar nieuwe ligplaatsen om in dat gebied sobere nieuwe ligplaatsen te realiseren: enkel water en stroom en een paar afmeerpalen en verder zouden de toekomstige liggers zich wel redden.
Goed plan dachten we: ver van de bewoonde wereld; tussen de akkers en aan de achterzijde van jeugdgevangenis Het Poortje......GroenLinks stond altijd aan de zijde van de bootbewoners maar dat ging deze keer fout. Stadsecoloog Doevendans werd ingeschakeld en wat bleek: ecologische hoofdstructuur. De woonboten zouden de natuur ernstig verstoren en dus was het plan onhaalbaar. Voor de zoveelste keer teleurgesteld en voor de eerste keer in GroenLinks.
Toen enkele jaren later de ecologische hoofdstructuur werd opgeofferd voor het Zerniketerrein en Reitdiephaven wisten we eigenlijk wel dat het realiseren van nieuwe ligplaatsen waarschijnlijk altijd een illusie zou blijven. Ondanks plechtige raadsbesluiten en volgende moties dat er minimaal 434 ligplaatsen moesten zijn en waar mogelijk uitgebreid hadden we het vermoeden dat het voorbij zou kunnen zijn. Hopen dat je kunt behouden wat er is....

Sinds 1999 is menig keer een aantal mogelijke ligplaatsgebieden steeds weer onderzocht en afgevoerd en ondertussen raakten we als woonbotengemeenschap zo'n 50 ligplaatsen kwijt.
Met de plannen voor De Suikerzijde werden omineus wat waterkavels ingetekend of waren het ligplaatsen voor woonboten. Een onmogelijk plan aangezien een sluis gebouwd moest worden tussen Hoendiep en een gedeelte van de vloeivelden. Wie een beetje nadacht over de kosten, wist dat dat onhaalbaar zou zijn. Niettemin bleef het voornemen in de planvorming als zoethoudertje......zo zag ik het tenminste.

Maar gelukkig....daar is de ecologische hoofdstructuur of de watervleermuis of god mag weten welke soorten plant en dier zich sinds 2008 op het voormalige industrieterrein hebben gevestigd....ja, ja.....industrieterrein, van Hoogkerk tot aan de ringweg.....
Er ligt een Hoendiep grotendeels ongebruikt sinds 2008 en daar heb ik in 2006 al een plan voor gelanceerd om ligplaatsen te realiseren maar ook dat kan niet. Woonboten hebben zo'n enorme impact op de leefomgeving van mens en dier dat het heel gewoon is om in een een-tweetje tussen gemeente en natuurorganisaties gewoon tot de conclusie te komen dat De Suikerzijde gewoon vol met appartementen en huizen mag worden gebouwd, gewoon met aanlegsteigertjes in het Hoendiep voor de bewoners van die appartementen en woningen langs het ongebruikte kanaal maar dat er geen nieuwe ligplaatsen voor woonboten mogen komen als onderdeel van natuurcompensatie....want woonboten zijn uiteraard de overschrijding van de kritische depositiewaarde als het gaat om het evenwicht tussen bebouwing en ecologische waarden te bewaren.

En ondertussen zijn de eerste ligplaatsen in het Hoendiep alweer geschrapt om De Suikerzijde bereikbaar te maken....dreigt nog een aantal te worden opgeheven.....oftewel: de geschiedenis herhaalt zich en schrijdt voort.....

Hier het artikel waarnaar verwezen is: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1039375/ ... an-de-baan
Plaats reactie